پرسش :

خواهرم دو روز پیش در ناحیه کشاله پا احساس درد کرد با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مختلف و سونوگرافی و ام ار آی گفته شد عفونت مفصلی است و دیروز مایعی را از مفصل ران او کشیدند و سپس عملش کردند. آیا در آینده مشکلی برای او بوجود می‌آید؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
عفونت مفصلی از مهمترین و وخیم ترین بیماری های انسان است و تشخیص و درمان عفونت مفصل ران از اورژانس های ارتوپدی است. عفونت مفصل موجب ترشح مواد سمی از میکروب ها به درون مایع مفصلی میشود. گلبول های سفیدی هم که برای مبارزه با این میکروب ها به محل مفصل میایند از خود مواد سمی ترشح میکنند تا میکروب ها را از بین ببرند.

اکثر این مواد سمی برای غضروف مفصلی خطرناک بوده و به آن آسیب میزنند. بنابراین وجود عفونت در مفصل بسرعت موجب آسیب و تخریب غضروف مفصلی میشود. حتی چند ساعت بیشتر ماندن عفونت مفصلی ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به مفصل وارد کند.

به همین علت درمان عفونت مفصلی یک اورژانس ارتوپدی است. درمان عفونت مفصل ران معمولا با استفاده ار آنتی بیوتیک تزریقی و عمل جراحی برای خارج کردن چرک از مفصل انجام میشود.

نتیجه درمان عفونت مفصل ران به عومل متعددی بستگی دارد مانند:

- نوع میکروب عامل عفونت
- نوع درمان انجام شده
- زمان بین شروع علائم و شروع درمان
- وجود بیماری های زمینه ای در بیمار
- و بسیاری عوامل دیگر

به طور معمول اگر درمان بیمار به سرعت و با روش های درست صورت گیرد نتیجه درمانی مناسب است. در صورت تاخیر در درمان، درمان نامناسب یا بیماری های زمینه ای در بیمار، غضروف مفصل آسیب میبیند و این آسیب میتواند منجر به بروز آرتروز و ساییدگی مفصل ران شود.

- عوارض دیگری که ممکن است بر اثر درمان نامناسب ایجاد شوند عبارتند از:
- جوش خوردن و خشک شدن مفصل
- دررفتگی مفصل
- از بین رفتن کامل سر استخوان ران
- آسیب صفحه رشد سر استخوان ران و بدنبال آن تغییر شکل و یا کوتاهی ران
- عفونت استخوان
- مزمن شدن عفونت

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد